Innlegg

Stakkars Oslo

March 30, 2007

Og dermed var det gjort. Det ble ikke OL i Oslo i 2018, ikke nye haller til bruk for ungdom i Groruddalen og dobbeltspor til Hamar. Det ble ikke det beste alternativet.

Når konstituert leders dobbeltstemme avgjør en slik sak er det litt sprøtt at folkevalgte ikke gis annet valg enn å si ja eller nei. Vi snakker tross alt om over 10 milliarder kroner i utgifter for fellesskapet dersom det blir innvillget rett til å arrangere OL i Norge.

Men ennå er det langt igjen for Tromsø.

Først skal det avgjøres om Europa får vinter-OL i 2014. SKjer det svekkes sjansene for at Europa får i 2018 og. Så skal det bestemmes om sommer-OL i 2016 skal til Europa. Skjer det svekkes også sjansene.

I tillegg skal Regjeringen ta stilling til om vi er villig til å bruke 10-20 milliarder på et OL om 12 år. Det er ikke selvsagt.

Nøkterne, jernbanefrelste og sosialt opptatte river seg i hodet over beslutningen, men bevares. Kjekt for hele Nord-Norge.

SV gikk imot OL i Tromsø i 2014 etter en nøye vurdering. Vi får gå nøye igjennom søknaden i år og. Inntil det: Gratulerer TROMSØ! Hvis det blir blir det i hvert fall vakkert.

You Might Also Like

  • http://www.politiskforum.no Sebastian

    Linken du viser til sier vel egentlig at Oslo var det beste alternativet, ellers er det vel ganske sannsynlig at regjeringen vil gi bankgarantien. I hvertfall om det er opp til Åslaug Haga. 🙂

    Forøvrig må du ha en god påskeferie.

  • Heikki

    I like måte. Og Jepp.

  • http://dragni.no Morten

    Men forutsetningene for etterbruk av anlegg, overnattingssteder osv. i Tromsø må da være ganske dårlig?

  • http://froydissund.blogspot.com/ Frøydis

    Er ikke begeistra for OL, men for dobbeltspor til Hamar. – Det må vi få fiksa uten å bruke argumentet at det ville vært enklere om Oslo/Lillehammer hadde blitt valgt av idrettsstyret som OL-kandidat.

  • http://www-eb.blogspot.com wwweb

    Håpløst med OL i Tromsø.

    Hvis man leser søknaden deres på side 11, så ser vi hva OL skal bidra til:

    “Et godt hovedveisystem vil sikre en effektiv trafi kkavvikling mellom Bardufoss Lufthavn og Tromsø, og fra Tromsø til arenaer utenfor bykjernen. Tromsø Lufthavn og Bardufoss Lufthavn har begge god kapasitet. Sammen anses de for å være del av en svært gunstig transportløsning.
    ….
    I normal drift vil Tromsø lufthavn kunne avvikle opp mot 28 flybevegelser i timen. Bardufoss lufthavn vil kunne ha 20, tilsammen opp mot 50 flybevegelser i timen. Den overlegent travleste dagen i et OL vil være avslutningsdagen. De to fl yplassene har kapasitet til beregnet avvikling av trafi kken også denne toppdagen.”

    Altså: 50 fly i timen – 5000 passasjerer i timen – 70.000 passasjerer per dag. Det er 700 Boeing 737 hver dag til eller fra Tromsø-OL.

    Grøss og gru….

  • Tore B

    Jeg ser at Langeland (på vegne av SV?) kreve jernbane til Tromsø pga OL, samme dag som Frankrike setter verdensrekord med 574 km/t med tog. Mener SV seriøst at man bør bygge jernbane til Tromsø, og er villig til å prioritere dette i en politisk hestehandel knyttet til OL? Samtidig som togene i sørnorge kreker seg frem i 70 km/t på forhistoriske jernbanelinjer, og Avinor forventer seg en to til tre dobling av flytrafikken de neste tyve til tredve årene?

    For oss som var SV’ere på den tiden, husker vi en hestehandel knyttet til Ringerikstunnelen og Lærdalstunnelen. Kanskje man kunne realisere Ringeriks tunnelen nå og få et oppdatert jernbanenett der det virkelig kan bidra til å redusere bil og flytrafikken, ikke som et absurd symbolforslag for Nordnorge?

    Lov meg Heikki at jernbane til Tromsø ikke blir en del av et kompromiss om støtte til OL!

    Tore B.