Innlegg

Masseprodusert MiEV!

November 22, 2010

Her er Mitsubishi-sjefen, Bernt G. Jessen, med den første masseprproduserte el-bilen deres i Norge. Fin? Jeg har prøvekjørt den! Den har hurtiglader som kan lade 80% av batteriet på tiden det tar å drikke en kopp kaffi! (30 min)

Er på ZERO-konferanse og ser på hva vi kan gjøre for å kutte CO2-utslippene drastisk. Bilkjøring står for mer enn en fjerdedel av utslippene våre her i Norge. Det er to ting vi kan gjøre for å kutte utslippene fra bilkjøring: Det ene er å sørge for at nye biler bruker mindre og helst ingenting drivstoff. Best av alle er el-bilene som er ideelle for turer opp til 15 mil og som kan lades opp hver eneste gang sammen med de ladbare hybridbilene som har el-motor og bensinmotor når turen er lengre. Det andre er å sørge for at alle bilene som finnes i dag begynner å gå på god fornybar biodrivstoff, for eksempel bioetanol fra Borregaard laget av norsk tømmer.

Jeg har vært kjempeengasjert for å få plass mer biodrivstoff og el- og hybridbiler. Regjeringen foreslår å øke andelen biodrivstoff som skal selges fra 3,5% til 5% fra 1. juli neste år, så bensinstasjonbransjen skal få snudd seg rundt. Det er bra og vi skal videre opp, fordi dette gjelder alle eksisterende biler!

I tillegg har vi endret billavgiftene så det lønner seg å kjøpe mer energieffektive biler. Derfor kjører det flere hybrid-drosjer rundt i byene og gjennomsnittsbilen slipper i dag ut om trent 0,6 l på milen i stedet for 0,75 i 2006. I tillegg har vi gjort det mer lønnsomt å velge de aller mest miljøvennlige bilene.

Best er det selvfølgelig at alle som kan gå og sykle gjør det og at flere får et godt kollektivtilbud. Og at vi planlegger kommunene våre så godt at folk kan levere ungene på vei til barnehagen uten å måtte kjøre bil.

You Might Also Like

  • Stig Høisæther

    Flott bil dette! Det som jeg syntes om El- Biler er at de blir bare bedre og bedre på ladetid og en kan reise lengre og lengre etter som batteriene varer lengre ved forbedringer. Nå er det sånn også at en må skifte ut batteriene sånn etter 20 -30 000 km eller etter en to – tre års kjøretid. Det er litt varierende pris, men i dyreste laget om en tenker at dette er miljøvennlige biler. Prisen varierer mellom 70 og 140 000 med service. Da frister det for mange å kjøpe disse brukt bilene som ikke er så miljøvennlige.
    Det å bruke skog på biodrivstoff har to ulike sider ved seg og det er ned skoging for å få miljvennlig drivstoff. Og raps har også negative sider ved seg så vi har en langvei å gå ennå før bilparken blir mer omgjengelig og brukbar for folket. Men de er bedre enn bensindrevne biler, helt klart! Må si at da jeg engang var i østen, så var det der mer vanlig å sykle og bruke moped så flere sykkelfelt i byene og bedre tilrettelagte veier for sykkel er både helsebringende og miljøvennlig for også oss her i Bergen og de som bor i utlendighet i Oslo 🙂

  • Memo

    Hei. Er dette tilfeldig?

    En av fire skoler lagt ned –

    (21.01.11) På NRK nyhetene tidlig i morges ble det sagt at en av fire skoler er lagt ned siden 2002. Kostnadene ved skoleskyss som følge av dette er oppe i 3.5 milliarder i året.

    Kostnadene tilsvarer bygging og drift av to nye skoler i hver eneste kommune i Norge.

    Jeg er noe usikker på tallene da nyhetene synes å ha blitt borte, og ble visst bare lest opp på første sending. . Jeg finner den ikke igjen på tekst tv og heller ikke på nett. Rart da det burde vært en headline nyhet. Og samme morgen SV har landsmøte… kan det være tatt bort bevisst?

  • Einar Krafft Myhren

    Veldig bra med alt som går i retning av fornybart, MEN: Det er en del forskning som tyder på at blanding av diesel og biodiesel gir utslipp som er mer helsefarlige enn når disse brukes hver for seg. Dette er omtalt i Teknisk Ukeblad. Kanskje en idé å holde an litt? Det har også vært helseproblemer hos noen sjåfører i forbindelse med Trondheim kommunes forsøk med bruk av ren biodiesel på sine biler. Det spørs om ikke strøm og pedalkraft er det som må gjelde…

  • Anders S.

    Når en skal kjøpe miljøvennlig bil i Norge må en ut med 100.000 meir en det en ville gjort med en vanlig bil i Norge. Se på Opel Ampera, dette er en elektrisk bil mens i Norge skal den bli rekna som en Hybrid bil og forskjellen er enorm i pris.

    Når en så ønsker å bygge en meir miljøvennlig bolig i Norge blir en straffa på samme måte som det en gjer med bil og då har eg liten tru på både Holmås og SV sin politikk. Miljø i Norge det er avgifter og ikkje noko en kan slå seg på brystet av og være stolt av at en klarer.

  • https://en.gravatar.com/esigmod janne87sweet

    takk .bra artikkel 🙂