Innlegg, Rettferdighet

Markedsfundamentalisme hoppfallera!

May 14, 2006

Allerede første forelesningen på Handelshøyskolen forsto jeg at markedsfundamentalismen hang tungt i veggene. Strålede skole. Bevares. Men det var første gang jeg hørte noen andre enn ensporede republikanere fra Statene sette opp stat og diktatur sammen mot marked og demokrati, som motstående verdier. Jeg trodde ikke mine egne ører da foreleseren i neste setning postulerte at det ikke gikk an å skape behov, bare gjøre folk oppmerksom på hvilke behov de egentlig hadde, som en beskrivelse på hvordan reklame for røyk virket. Ingen skal behøve lure på hvorfor det tyter ut markedsfundamentalister fra NHH.

Bent Sofus Treanøy går løs på fenomenet sin nye bok, “Markedets makt over sinnene” og får strålende kritikk på lederplass i Dagbladet. Jeg kjenner Bent Sofus. Han holder strålende innlegg der han gir konkrete og systematiske analyser som påviser gang på gang hvorfor påstanden om at mest mulig konkurranse gir best effektivitet ofte ikke er riktig klok. Det samme gjelder påstanden om at mest mulig valg gir optimal valgfrihet. Skjønt det siste trenger man ikke være akademiker for å fostå. Det er bare å tenke på hvor mange ganger siste året du har skiftet strømleverandør eller hvor lenge du måtte høre pausemusikk for å få snakket med det mennesket du trengte å snakke med sist gang det var noe feil med telefonen.

PS! Markedsføringslæreren viste seg forøvrig å være en usedvanlig hyggelig fyr.

You Might Also Like

  • http://gudbedre.blogspot.com elvis bling laden

    Huff. Og det er litt skremmende at det er nesten bare sånne folk som er økonomer. De som driver med penger! Basisen for alt som foregår i samfunnet! Styrt av en gjeng med (bevares veldig hyggelige) hakke sprø frihandelsgærninger!

    Hjelp!

    (Det verste er at jeg er akkurat motsatt.. du veit, venstreorientert medmenneskelig og 100% dysfunksjonell i nærheten av tall, matematikk eller økonomi. Det er ikke så rart at det er dem som styrer verden)

  • Espen Wiik

    Det er sant at det ikke er en klar sammenheng mellom demokrati og marked, man trenger ikke til å skue lenger enn Chile og flere av de “asiatiske tigrene”. Selv om situasjonen har bedret seg de siste 20 årene. Det er derimot en helt klar sammenheng mellom sosialisme og diktatur.

    Ha en fortsatt fin dag.

  • Stig

    Først vil jeg gratulere deg med blogg!

    Flott at politikere på et såpass høyt nivå (finanskomiteen, var det ikke?) tar seg tid til slik direktekontakt med folket.

    Men så til din påstand om at konkurranse ikke er bra. Personlig mener jeg at monopol og annen markedsmakt VIL bli brukt til å utnytte motparten. Det vil altså gi oss konsumenter høyere priser og/eller dårligere tilbud enn ved konkurranse.

    Du nevnte telebransjen.
    Bevis A:En SMS koster idag nesten en tidel av det den gjorde for 10 år siden.
    Bevis B: Konkurransen tvinger Telenor til å tilby bredmåndstelefoni, et produkt de hater som pesten.
    Bevis C: Å skaffe seg telefon tar i dag noen sekunder. I monopoldagene tok det år.

    Fint om du kan bygge opp under min innledene ros med å ta deg bryet med et svar.

    PS: Nye rektoren på NHH er AP-mann

  • http://miltonmarx.blogspot.com Milton Marx

    Du virker litt som en ingeniør som prøver å putte psykiatristudiet inn i en formel – og deretter løper ut av forelesningssalen og roper at “der inne er alt bare tull”!

    Tror du skulle gått til noen flere markedsføringsforelesninger.

  • http://www.sv.no/oslo/personer/heikki.html Heikki

    Takk for ros. Og bare for å være helt klar: Jeg mener ikke konkurranse er dårlig. Jeg regner meg som markedssosialist. Jeg mener bare at koplingen med at markedet tar for stor plass på områder vi burde begrense det. Konkurranse kan være supert og helt ødeleggende for eksempel for fordeling. Les derfor Bent Sofus’ siste bok.

    Jeg tok mer markedsføring og lærte mye fornuftig og interessant. Førsteinntrykket var imidlertid sterkt: En foreleser som sier at mennesker har et skjult behov for å røyke tobakk og at tobakksbransjen har hjulpet mennesker å avdekke dette behovet! Sterk påstand.

  • http://www.tankesmia.org Jermund

    Hehe, hadde faktisk samme førsteinntrykk av mannen selv. Det er ikke heldig at forelesere forsøker å innprente sitt politiske syn på denne måten, hverken på NHH eller på sos.ant.-forelesninger. At han stort sett har helt rett er en annen sak…

  • http://miltonmarx.blogspot.com Milton Marx

    Det er ikke behovet som er kunstig, men måten det tilfredsstilles på. Føler Lille Putte seg usikker og venneløs, vil han kanskje tøffe seg litt med å ta seg en røyk. Behovet for å bøte på usikkerheten er ekte nok – men måten det gjøres på er jo både skadelig, dum og alt man ellers kan si om røyking (samtidig med at Lille Putte sikkert kunne fått styrket selvtilliten sin på 100 andre – og bedre – måter).

    Det blir nesten som når gammelrøya går og kjøper seg en lebestift. Hun har jo ikke noe behov for røde lepper. Det hun kjøper seg er håp!

    Når eksempler som røyk og en masse annet ofte kommer i første markedsføringsforelesning, er det nettopp for å understreke hvor ufattelig viktig det er å se HVILKET behov det er man forsøker å tilfredsstille. Og der er jo røykeksemplet relativt bra, nettopp fordi det er så ekstremt.

  • Lars

    Milton: Kritikk av faget er en del av de mekanismene som holder faget oppe. Å kritisere er å akseptere. Poenget til kritikken som rettes mot markedsføringen/markedsfundamentalismen i dette forumet, er at dette er effektive virkemidler der det hører hjemme: i markedet. Å påstå at de samme mekanismene uten videre hører hjemme andre steder, f.eks. i omsorgssektoren eller i utdanningsinstitusjoner, er ikke annet enn drøyt. Så drøyt at jeg regner med du må gå på NHHs eller BIs forelesningsrekker i markedsføring for å svelge retorikken. Dessuten: det er nok lurt å plassere både “behov” og “markedsføring” under “kunstig”. Behov som det snakkes om (så langt) i dette forumet, er ikke annet enn noe vi selv har konstruert. Behov (og markedsføring) er dermed ting vi kan justere etter de normative kjørereglene vi ønsker skal være gjeldende for vårt samfunn.

  • midtimellom

    A woman in a hot air balloon realizes she is lost. She lowers her altitude and spots a man fishing from a boat below.

    She shouts to him, “Excuse me, can you help me? I promised a friend I would meet him an hour ago, but I don’t know where I am.”

    The man consults his portable GPS and replies, “You’re in a hot air balloon, approximately 30 feet above a ground elevation of 2346 feet above sea level. You are at 31 degrees, 14.97 minutes north latitude and 100 degrees, 49.09 minutes west longitude.

    She rolls her eyes and says, “You must be a Republican!”

    “I am,” replies the man. “How did you know?”

    “Well,” answers the balloonist, “everything you tell me is technically correct, but I have no idea what to do with your information, and I’m still lost. Frankly, you’re not much help to me.”

    The man smiles and responds, “You must be a Democrat.”

    “I am,” replies the balloonist. “How did you know?”

    “Well,” says the man, “You don’t know where you are or where you’re going. You’ve risen to where you are, due to a large quantity of hot air. You made a promise that you have no idea how to keep, and now you expect me to solve your problem. You’re in exactly the same position you were in before we met , but, somehow, now it’s my fault.”