Miljø, Oslo

H + Frp stjeler kollektivpenger!

September 7, 2009

Høyre og FrP-byrådet bryter avtalen med SV og stjeler milliarder fra kollektivtrafikken i Oslo for å tjuvstarte byggingen av E18 til Bærum og drukne Oslo-folk i eksos. Stemmer dere Høyre og FrP til valget så blir det kollektivkutt og motorveihelvete, mens stemmer dere SV, AP eller SP blir det stopp på galskapen og storsatsing på kollektivt i stedet.

Her er hva Østlandssendingen skriver.

Takket være at Venstre syr puter under armene på FrP-byråd Jøran Kallmyr, får han fortsette sin arrogante trossing av Bystyrets vedtak om kollektiv først, deretter vei. Venstres Ola Elvestuen påsåt at byrådet gjør som han vil. Poenget er at det blir mye tyngre å gjennomføre en skikklig miljøsatsing når den Venstre har godtatt som byråd helst vil legge ned trikken, hugge ned marka og fylle Oslo opp med biler.

Vi vil i stedet ha kollektivsatsing. Her er nye Rommen T-banestasjon. Slik oppgradering av både T-bane, trikk, kollektivfelt, nye linjer og ikke minst flere avganger, kan vi få mer av hvis vi prioriterer kollektiv foran vei. Hvis vi prioriterer skandaløse veiprosjekter først, kommer hver krone i overskridelse til å føre til kutt i kollektivsatsingen som uansett blir utsatt hvis Høyre og FrP får styre, støttet av Venstre.

Ulven-splitten koster manger så mye den egentlig skulle (1600 millioner), Holmenkollen koster nå minst tre ganger så mye  som den skulle (fra 581 mill til 1800 millioner kroner) og Flexus-billettsystem som ENNÅ IKKE VIRKER, koster så langt 300 millioner kroner.

Dette er gode eksempler på at hvis vi lar det elendige Høyre- og FrP-byrådet bygge sine gigantiske veier, så kommer hver krone i overskridelser til å spise av kollektivsatsingen som da allerede er utsatt.E18 er beregnet til å koste 8000 millioner.  Tar vi tregangen på den blir det 24 000 miliioner. Det er mye penger. Det blir mye T-bane og trikk for en sånn sum – hvis vi får styre.

PS! Siden sist har Hilde Sandvik i BT tatt faktasjekk på mine viktigste anklager mot Jørand Kallmyr. Påstanden om å hugge ned Marka og bade Oslo i eksos har hun lagt bort, mens hun mener jeg er på tynn is når jeg hevder at FrP vil legge ned trikken. Vel, jeg tror at alle vi som bor i Oslo og har fulgt med hva Høyre og FrP har ment de siste årene om trikken vil være enige i at FrP er et trikkefiendtlig parti. Svenn Kristiansen har foreslått kutt i kollektivtilbudet, med følgebemerkning om at de ikke vil løfte en finger for å berge trikken. Her er hva BT skriver om påstanden min, med mine kommentarer nede.

You Might Also Like

  • Mads

    Fornebubane først etter 2018? Vi snakker altså mer enn ti år frem i tid. Dette er helt uholdbart. Vi trenger en skinnegående løsning til Fornebu raskt, i det minste en avklaring. Aller helst trikk som kan kobles på sporvognsnettet ved Skøyen og gå videre inn til sentrum via Filipstad og langs sjøen som Fjordtrikken. Spektakulært!

    Men da må vi få fortgang i innkjøp av nye vogner. Din partifelle Andreas Behring har purret på dette overfor byråden. Trikken har 72 vogner, hvorav 58 i daglig drift. Mange av avgangene kjøres med busser hver eneste dag.

    * Nye trikker må bestilles snarest
    * Fornebu må betjenes av skinnegående transport, helst bybane/trikk
    * Trikk til Sagene og Helsfyr, slik at 37-bussen kan erstattes

    • Jan Guldvog

      En av grunnene til at jeg flyttet fra Oslo i sin tid, var at trikkens linje 5 (Stortorget-Sagene) ble nedlagt!

      Jeg husker at dette skjedde i 1966 (oktober måned).

  • Svein

    Kallemyr sitt siste stunt med å kutte ut prioriteringer av trikk og buss tilfordel for bil, sier vel ganske mye om hva han interesserer seg for.
    Ellers så slutter jeg meg helt til hva "Mads" skriver!!

  • http://Tights Cristobal

    I’d personally care to give many thanks for the time you have taken in producing this blog post.