Innlegg

Frukt og grønt, skolemat og miljødrivstoff

May 15, 2007

I dag la Kristin Halvorsen frem Revidert nasjonalbudsjett. Det er et budsjett der alle tallene peker i riktig retning. Arbeidsløsheten går ned, sykefraværet går ned, flere står lengre i jobb, skatteinntektene til stat og kommune går opp. Alt er bare fryd og gammen. Utfordringen for et sosialistisk parti i posisjon er å klare å føre en politikk som gjør at pilen peker stabilt i riktig retning så lenge som mulig. Da må vi evne å holde igjen når det går som det suser og pøse på med penger når det går trått.

Derfor er jeg stolt over at Kristin Halvorsen er den første finansministeren som bruker mindre penger enn de magiske 4 prosentene som handlingsregelen har som sitt gjennomsnitt for bruk av penger. Ingen bortsett fra høyres Jan Tore Sanner forventer at renten stiger raskere enn planlagt, men det er spennende å følge med.

Revidert  var proppfullt av gode SV saker. Vi satser mer penger på barnehage og barnevern, men ikke minst får vi på plass frukt og grønt for ungdomsskoleelever og mange av barneskoleelevene samtforsøksprosjekter med heldagsskole med skolemat. På miljøfronten får vi til en storsatsing på biodrivstoff og miljøbiler, kollektivsatsing, sykkelveier, gyrobekjempelse og mer penger til godstog og flytog. Og distriktene får breibånd, Finmark og. Jeg er som Oslo-representant glad for penger til Oslo-politiet.

Alt i alt går det bra som bare det, så satser vi på at det fortsetter.

You Might Also Like

  • http://stianoen.blogspot.com Stian

    Du har vel muligens registrert saken på bloggen min om revidert, der jeg uttrykker forundring over at du er stolt over at pengebruken holdes lavt. Er det slik å forstå at du mener 3,2 millioner ekstra ville ført til at noen piler som i dag peker i riktig retning isteden ville flatet ut – eller endog begynt å peke i feil retning? Hva underbygger du i så fall dette med?

    Og viktigst: Hvorfor er det i så fall viktigere å prioritere retningen disse pilene peker i fremfor mer midler til f.eks. helse og omsorg, forskning, kommuneøkonomi, CO2-rensning osv?

  • http://stianoen.blogspot.com Stian

    Sorry; jeg har selvsagt – også før jeg skrev kommentaren – fått med meg at det er 3,2 MILLIARDER det er snakk om, og ikke millioner. Men utover denne rettelsen står innholdet i kommentaren min fast 😉

  • Styre Sykkel

    Dette er jo ikke ille. Forventer nå liksom ikke revolusjon med revidert.

    Men kombinasjonen av høy vekst og skatteløftet om å holde 2004-nivå er et gigantsik strukturproblem. Nå ropes det på mer oljepenger – når det egentlig vel er omfordeling man mener.

  • http://dragni.no Morten

    “Utfordringen for et sosialistisk parti i posisjon er å klare å føre en politikk som gjør at pilen peker stabilt i riktig retning så lenge som mulig.”

    Det må jeg kunne kalle noe av det mest vageste og pusleste jeg har lest. Dette er jo noe alle partier kan stille seg bak (og forøvrig mener), og jeg mener et sosialistisk parti skal sikte rimelig mye høyere enn dette.

  • Sindre

    Skiller dere mellom millioner og milliarder i SV ? Det var jeg faktisk ikke klar over.

    Og hva mener dere med “piler” som peker hit eller dit ? Er det ikke bare å pøse på med alle milliardene vi har, og om ikke det er nok, ta noen ekstra milliarder fra kaksene (eller var det millioner..) ?

    Jeg synes iallefall det er kjempeflott at et parti, hvis sjef er på historiens dyreste finans-seminar, klarer å få presset igjennom at trinn 8-10 i skolen skal få et eple om dagen ! Så får vi ta detaljene om at skolen forøvrig er dårligst og dyrest i OECD en annen gang.

  • http://stianoen.blogspot.com Stian

    Sindre: Kunnskap er tydeligvis ikke din greie. Men å skrive et innlegg over tre avsnitt uten et eneste seriøst poeng syns jeg kanskje likevel var i meste laget.

  • Roar

    “På miljøfronten får vi til en storsatsing på BIODRIVSTOFF og miljøbiler, kollektivsatsing……” sier du. Det er mulig SV mener at det å fjerne kr. 10.000 i avgift på en bil med biodrivstoff er storsatsning når man for 5 mnd. siden økte avgiften på samme bil med kr. 46.000. Tror det er kun i SV at dette betyr storsatsing
    Heikki….. i januar lovte du gigantreduksjoner i avgiften for biodrivstoffbiler, se gjerne artikkelen her: http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=178282.
    Etter så mye klimaprat siden januar, så burde dette være et punkt i revidert som ga mer enn kr. 10.000 i avgiftslette. Det er stort sett prat med rød/grønn og lite action….
    Avgiftsøkningene dokumenteres her: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel2.php3?aid=30069&tid=51

  • Vebjørn Aalandslid

    Å kalle en avgiftsnedsettelse for flexifuelbiler på 10 000 kroner for ”storsatsing” er vel kanskje å ta hardt i? Sannheten er vel heller at denne endringen i engangsavgiften vil ha fint liten effekt da andre kostnader med å ha en bil som går på biodrivstoff er såvidt store – at den rasjonelle forbruker da helle velger andre alternativer.

    Forbruket ved biotetnaoldrift øker med i overkant av 30 prosent sammenlignet med bensin og med endringene i statsbudsjettet i fjor så vil stadig flere kjøpe dieselbiler da forbruk og dieselpris taler for det. De som kjøper flexifuel biler vil utelukkende være idealister og det er neppe mange nok av dem til at det vil få særlig effekt. Det er jo trist for mht klimautslipp så burde jo Norge satse mer på flexifuelbiler – ikke mindre – som jo blir konsekvensen av inneværende statsbudsjett og revidert.

    Tanken om å blande inn noen prosenter bioetnaol i diesel/bensin er selvsagt god – men dette må jo ikke komme istedenfor en satsning på flexifuel biler – det må jo komme i tillegg! Erfaringene fra revidert viser vel nok en gang at byråkratene i Finansdepartementet har større gjennomslagskraft enn finanspolitikere fra Ap og Sv – og det er jo trist.

  • Roar

    ….hvorfor står det min kommentar “venter i moderasjonskøen”??? Er dette noe form for sensur…:-).

  • Sindre

    Stian: nei kunnskap er vanskelig. Akkurat som sarkasme.

    Ærlig talt, å skryte over det SV har fått til i revidert er som å kaste spyd i OL og så skryte av at man traff gresset.

  • http://stianoen.blogspot.com Stian

    Sindre: Ja; det er vel det som er grunnen til at jeg for min del ikke skryter over hva hva vi har oppnådd, men altså mener vi burde brukt noe mer i revidert. Men heller ikke det har du tydeligvis fått med deg.

  • http://www.petergitmark.no Peter S. Gitmark

    Storsatsing på miljøvennlige biler… For noe tull. 2/3 av alle de såkalte flexifuelbilene var i 2006 Saab modeller, dere gjorde samtlige av dem mellom 30 og 90 tusen kroner dyrere i budsjettet for i år. Nå mener du at dere har en storsatsing ved å gjøre de samme bilene 10 tusen kroner billigere. Heikki – selv om du bare er halvveis i siv. øk. studiet – mangler det fra 20-80 tusen kroner for at disse bilene skulle ha blitt billigere. Jeg antar man må være sosialist for å mene at en storsatsing er å gjøre noe dyrere???

  • Rolf

    Hmm “en storsatsing på biodrivstoff og miljøbiler”, antar det siktes til dette; http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/Skatter_og_avgifter/miljovridning-av-bilavgiftene.html?id=468646

    Her står det “Sverige har innført en støtteordning for E85-biler og andre miljøbiler på 10 000 kroner. I kroner og øre er dermed Regjeringens forslag til støtteordning for E85-biler gjennom lettelser i engangsavgiften minst like god som den svenske.”

    -ref ‘minst like god som den svenske’ – dette er jo å fordumme velgerne. Sverige UTBETALER kr 10′, mens Norge KREVER 190′ istedenfor 200′ i avgift. Tydeligvis ønskes ikke E85 biler i Norge, når partikkel- og NOx- spyende biler fikk 50′ i lette. Og for bruktimporterte dieseler gjelder jo ikke CO2-reglene, så der lagde de egne kubikk-regler for gamle dieseler – en 2.0l diesel som sot-skyen står ut av bare du gir gass er mye billigere å importere enn en 2.0l bensin-motor! For ikke å snakke om oppstarten – for et svik mot by-beboere og allergikere!

    Nei, stå på krava fortsatt Heikki! http://www.hvitvinter.no/nyheter/lover-billigere-biobiler
    “- Biobilene skal bli billigere, forteller Heiki Holmås. Han er SVs medlem i finanskomiteen på Stortinge, og har tidligere uttalt at finanskomiteen skal revidere bilavgiftene, slik at bilene som kan fylle 85 % bioetanol går ned i pris.
    – Det er den ene måten vi skal ta igjen svenskene på, når det gjelder distribusjon og bruk av biodrivstoff. Vi må få flere av disse bilene på vegene. I tillegg må vi pålegge oljeselskapene å selge E85, forteller Holmås.”

    PS – men hva med HYBRID- bilene, er de helt glemt? Jeg leide en slik nettopp (det er bare miljøbevisste utleiefirmaer som har råd å kjøpe slike!) – den gikk helt elektrisk i byen (en EV-knapp på dashbordet), og brukte 0.25l/mil på langkjøring, opp mot 0.5 i bakkete terreng. Hvorfor kan du ikke gå inn for hel fjerning av vekt- og hk- avg. komponetene for disse som kan gå helt elektrisk under f.eks 40 km/t (byvennlig), samt fjerne 85% av CO2 avg. komponeten på E85 biler?

    Som du sier til aftenposten – dette vil gi raske miljøeffekter. Er de andre ikke enige med deg, eller driver de bare med PRAT?

  • Rolf

    For oss som ønsker å kjøpe en hybrid-bil, så venter vi bare på et incitament som vi trodde var like rundt hjørnet.

    Sjekk hva AP sa vedr. hybridbiler, saken var oppe som en interpellasjon i Stortinget tirsdag 15. mars 2005.

    “.. vil Arbeiderpartiet vurdere avgiftstiltak som sidestiller hybridbiler med el-biler. Dette vil bety at hybridbiler, på linje med el-biler, for eksempel kan få gratis bompassering, gratis parkering, ingen årsavgift og redusert firmabilbeskatning”

    KRAV
    ” .. at bilene kan gå utelukkende på batteridrift de første 4-5 milene?”

    ref: http://www.elbil.no/modules.php?name=News&file=article&sid=48

    Her har AP tydeligvis snudd, eller har de glemt hva de sa? Kan du konfrontere dem med dette for å få fortgang i saken?

  • Pingback: rettvenstre.no » Blog Archive » Revidert 5-på-topp()

  • http://www.britannica.com letterusajui

    site land black busy site global wood pets england woman

  • http://pixelsstore.blogspot.com/ Pixels store

    Sorry, this is spam.

    We respect and love you, but work is work.
    Sorry.

    You can write to us dpublicm@gmail.com and we will remove your address from our database.

    Spam:

    Wallpapers, blog